پنتری چیست و چه کاربردی دارد؟ | مدل پنتری آشپزخانه

راهنمای جامع ساخت پنتری کابینت یا پنتری روم در آشپزخانه

فهرست:

پنتری یا پنتری روم به قسمتی از آشپزخانه گفته می‌شود که جهت نگهداری مواد غذایی و یا وسایل آشپزخانه خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه در گذشته نیز این مدل فضاها در خانه‌ها وجود داشته است، اما امروزه به عنوان یک فضای بسیار کاربردی و مدرن طراحی داخلی شناخته می‌شود. پنتری‌ها معمولا به صورت کابینت پنتری یا پنتری روم ساخته می‌شوند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد. اگر نیاز به طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه و یا ایجاد فضای پنتری دارید، می‌توانید با مجموعه طراحی داخلی نیکاس در تماس باشید.

پنتری چیست و چه کاربردی دارد؟

پنتری (Pantry) به فضای کوچکی در آشپزخانه یا نزدیک آن گفته می‌شود که جهت نگهداری انواع خوراکی‌ها و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنتری ریشه فرانسوی دارد و از کلمه پن به معنی نان گرفته شده است؛ در گذشته در خانه‌های فرانسوس فضایی به صورت قفسه بندی شده برای نگهداری نان اختصاص داشت که امروزه از آن برای نگهداری موادغذایی نظیر حبوبات، ادویه و مواردی از این دست استفاده می‌شود.

از مزایای وجود پنتری آشپزخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبقه بندی مواد غذایی و نظم بیشتر آن
  • جلوگیری از نفوذ حشرات و سوسک‌ها به مواد غذایی
  • استفاده بهینه‌تر از فضای برای ساخت و طراحی کابینت آشپزخانه
  • جلوگیری از تغییر طعم یا بوی مواد غذایی

از کاربردهای پنتری در آشپزخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضایی برای نگهداری مواد غذایی مانند حبوبات، سویا، ماکارونی، آرد، برنج، ترشی و …
  • فضایی برای نگهداری وسایل برقی و دستی
  • فضایی برای نگهداری نوشیدنی و لوازم جانبی آن مانند انواع شربت‌ها، نوشیدنی، پارچ و بطری
  • فضایی برای نگهداری غلات و چاشنی‌ها مانند قهوه یا وسایل صبحانه، قهوه ساز یا چایی ساز

از فضاهای رایج برای ساخت پنتری نیز می‌توان زیر سینک، کنار یخچال، گوشه‌های کابینت و یا حتی زیر کشوهایی که با زمین فاصله دارند، نام برد. پنتری در آشپزخانه به دو صورت پنتری کابینت و پنتری روم ساخته می‌شود. در ادامه به بیان تفاوت این دو نوع پنتری خواهیم پرداخت:

فضای پنتری در خانه | پنتری کابینت| پنتری روم

تفاوت پنتری کابینت و پنتری روم در چیست؟

نگهداری مواد غذایی، وسایل و ظروف آشپزخانه از جمله مواردی است که در زمان ساخت و سفارش انواع کابینت آشپزخانه باید به آن توجه کافی کرد. با توجه به تغییر سبک زندگی و کوچک شدن فضای خانه ها، انتخاب کابینت پنتری انتخاب بسیار مناسبی برای ذخیره سازی مواد غذایی است که نیاز به دمای یخچال ندارند.

در پاسخ به این سوال که “کابینت پنتری چیست؟” باید گفت که پنتری کابینت فضایی در داخل کابینت آشپزخانه است که معمولا در کنار گاز یا یخچال قرار می گیرد. اما پنتری روم یک فضای مبله (اتاق) و قفسه بندی شده است که برای نگهداری مواد غذایی در داخل آشپزخانه یا فضایی خارج از آن ساخته می‌شود.

تفاوت پنتری کابینت و پنتری روم | مدل پنتری آشپزخانه

تفاوت پنتری با سوپری کابینت آشپزخانه چیست؟

کابینت‌ها علاوه بر زیبایی آشپزخانه، برای نگهداری انواع وسایل، ظروف و مواد غذایی طراحی می‌شوند. با توجه به محدودیت متراژ آشپزخانه نمی‌توان تمام وسایل را در درون کابینت‌ها جای داد و باید المان‌های خاصی طراحی کرد تا از فضای آشپزخانه به صورت بهینه استفاده کرد. یکی از این المان‌ها سبد سوپری کابینت آشپزخانه است. همانگونه که می‌دانید از سوپری برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود اما آیا سوپری همان پنتری در آشپزخانه است؟

سبد سوپری در آشپزخانه بیشتر جهت نگهداری مواد غذایی پرمصرف و دم دستی کم مقدار مانند ادویه استفاده می‌شود اما از پنتری معمولا برای نگهداری مواد غذایی با مقدار زیاد و کم کاربرد استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر شما کیسه برنج خود را درون سوپری قرار دهید بخش زیادی از فضای شما را اشغال خواهد کرد اما در صورتی که در طراحی کابینت آشپزخانه شما فضایی تحت عنوان پنتری ایجاد شده باشد، می‌توانید مواد غذایی کم مصرف خود را در آن قرار دهید.

نکته بعدی در تفاوت این دو نوع این است که سبد سوپری معمولا در کنار یخچال یا گاز تعبیه می‌شود اما از کابینت پنتری می‌توان در هر قسمتی از آشپزخانه استفاده کرد. از جمله فضاهای مناسب آن می‌توان به پنتری کنج آشپزخانه، پنتری کنار یخچال و پنتری بیرون از آشپزخانه اشاره کرد. همچنین ظرفیت و گنجایش پنتری بیشتر از سوپری کابینت در نظر گرفته می‌شود و قابلیت سفارشی سازی پنتری و قفسه بندی آن وجود دارد.

تفاوت پنتری با سوپری کابینت آشپزخانه | مدل پنتری آشپزخانه

اصول طراحی پنتری آشپزخانه

همانطور که در بخش‌های قبل نیز گفته شد، پنتری امروزه یکی از المان‌های اصلی طراحی آشپزخانه‌ها به شمار می‌روند. در طراحی پنتری باید به موارد زیر توجه ویژه‌ای شود:

توجه به طرح و رنگ پنتری در آشپزخانه: در طراحی پنتری آشپزخانه چه به صورت کابینت پنتری باشد و چه به صورت اتاق پنتری باید به سبک و تناسب آن با دیگر المان‌ها توجه شود. پنتری باید همرنگ دیگر کابینت‌ها و یا در رنگ متناسب با آشپزخانه باشد.

توجه به متراژ آشپزخانه یا خانه: اگر قصد ساخت پنتری در آشپزخانه خود را دارید باید به متراژ آشپزخانه توجه کنید. اگر فضای آشپزخانه شما بزرگ است، پیشنهاد می‌کنیم پنتری روم یا انبار جداگانه در آشپزخانه ایجاد کنید تا بتوانید فضای خوبی برای ذخیره سازی مواد غذایی در اختیار داشته باشید. در صورتی که آشپزخانه شما کوچک باشد، پیشنهاد می‌کنیم که از کابینت پنتری استفاده کنید تا بهینه‌ترین حالت ممکن را برای آشپزخانه خود ایجاد کنید.

توجه به نور کافی و دسترسی به فضا پنتری: یکی دیگر از مواردی که در مورد محل انتخاب پنتری باید به آن توجه کرد، دسترسی راحت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مواد غذایی و نیز وجود نور کافی در فضای آن است. اگر در خانه خود پنتری روم دارید، وجود پریز برق در آن جز ضروریات است. در این فضا می‌توان از لامپ‌های کوچک جهت نورپردازی استفاده کرد.

اصول طراحی پنتری در آشپزخانه |  پنتری گوشه آشپزخانه | پنتری روم

هزینه طراحی و ساخت پنتری در آشپزخانه

به صورت کلی می‌توان گفت در محاسبه هزینه ساخت و طراحی فضای پنتری عوامل زیادی دخیل هستند. اولین پارامتر متراژ و ابعاد کابینت پنتری یا پنتری روم است. هر چه فضا بزرگ‌تر باشد، هزینه ساخت افزایش خواهد یافت. جنس درب کابینت پنتری یا درب پنتری روم، میزان قفسه‌های موجود در فضا و جنس آن‌ها (چوب، شیشه یا فلز) در محاسبه قیمت پنتری اثر گذار است.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت تولید پنتری آشپزخانه، نوع یراق آلات مورد استفاده در آن است. هر چه از یراق آلات با کیفیت‌تر یا بیشتری استفاده شود، هزینه ساخت پنتری افزایش خواهد یافت. هزینه خرید رنگ و نیز دستمزد رنگ کاری دیوارهای اتاق پنتری را در قیمت ایجاد پنتری روم خود لحاظ کنید.

در طراحی و ساخت پنتری باید به فضای آشپزخانه یا دکوراسیون داخلی خانه توجه شود. برای آشپزخانه با کابینت کلاسیک بهتر است کابینت پنتری و یا پنتری روم نیز به سبک کلاسیک ساخته شود و برای کابینت آشپزخانه مدرن نیز طراحی پنتری مدرن مناسب‌تر است. در انتخاب متریال پنتری به بودجه خود توجه کنید. اگر نیاز به طراحی، ساخت و یا اطلاع از قیمت پنتری مناسب آشپزخانه خود دارید می‌توانید با مجموعه دکوراسیون داخلی نیکاس تماس بگیرید.

هزینه طراحی و ساخت پنتری کابینت در آشپزخانه | قیمت پنتری کنار یخچال

سفارش طراحی و ساخت پنتری آشپزخانه توسط تیم نیکاس

مجموعه نیکاس، یک مجموعه معتبر در زمینه طراحی و ساخت انواع کابینت آشپزخانه، کمد دیواری و درب ساختمانی چوبی است. اگر قصد طراحی و یا ساخت پنتری روم، کابینت پنتری و یا کابینت آشپزخانه با هر بودجه‌ای را دارید می‌توانید با شماره تلفن مجموعه نیکاس تماس بگیرید. مشاوران با تجربه ما می‌توانند شما را در زمینه انتخاب پنتری آشپزخانه مناسب شما راهنمایی کنند. جهت دیدن نمونه کارهای انجام شده توسط تیم ما نیز می‌توانید به بخش پروژه‌های نیکاس مراجعه کنید.

کاربرد اصلی پنتری در آشپزخانه چیست؟

پنتری یا پنتری روم جهت نگهداری مواد غذایی مانند غلات، چاشنی‌ها و نیز وسایل خاص آشپزخانه مانند قهوه ساز یا چایی ساز به کاربرده می‌شوند که می‌توانند جزیی از کابینت آشپزخانه باشند و یا به صورت یک اتاقک قفسه بندی شده.

هزینه طراحی و ساخت پنتری بر چه اساسی انجام می‌شود؟

در طراحی پنتری روم یا کابینت پنتری پارامترهایی نظیر ابعاد و متراژ پنتری، یراق آلات مورد استفاده در آن، جنس متریال به کار برده شده، هزینه خرید رنگ و دستمزد رنگ کار، تعیین کننده هزینه نهایی هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *